Jeruzalem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Erik Bruin - WaarBenJij.nu Jeruzalem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Erik Bruin - WaarBenJij.nu

Jeruzalem en Bethlehem

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 Augustus 2014 | Israel, Jeruzalem

Het heeft even geduurd, maar hier dan toch weer een berichtje en wel over “La Grande Finale”: Jeruzalem en Bethlehem.
Vrijdag vroeg vertrokken en mooi op tijd aangekomen om de gratis toer mee te pakken door de oude stad van Jeruzalem. Een stad omringd door een muur en verdeeld in vier wijken, een moslim, christen, joodse en Armeense, waar mensen oogschijnlijk (en onder het oog van allemachtig veel politie) goed samen leven. De toer bracht ons door al deze wijken. Na de toer hebben we zelf nogmaals een kijkje genomen in de belangrijkste kerk van de stad, waarvan men denk dat Jezus daar gekruisigd is.
’s avonds brachten we een bezoekje aan de Klaagmuur. (Om de vraag maar gelijk te beantwoorden: ja, ook ik heb er een briefje in gestopt. ) Vlak voor zonondergang verzamelden zich voor de muur vele Joden in traditionele kledij om het begin van Sabbat te “vieren” en wij stonden er midden tussen! Wat een beleving was dat! Omringd door aan de enne kant geheel in zwart geklede mannen die hoofdschuinend de Thora voordragen en aan de andere kant in een cirkel hossende militairen, keken we onze ogen uit.
Volgende ochtend zetten we onze trip voort voor een kort bezoek aan Bethlehem voor het bezoek aan een nog veel belangrijkere kerk: de geboortekerk. Op deze plek zou Jezus ooit zijn geboren en om dat aan te duiden staat er een nu kerk met op de daadwerkelijke plek een lullig gaatje in de vloer waarvoor iedereen knielt om het aan te raken. (Om de vraag maar gelijk te beantwoorden: ja, ook ik heb er geknield om het aan te raken. ) Hierna hebben we nog de schildering op de scheidingsmuur bekeken, voordat we weer terug gingen naar Jeruzalem.
De middag in Jeruzalem hebben we besteed aan het bezoeken van The Tower of David, een museum over de geschiedenis van Israël gezeteld in een oud fort van waar je prachtige uitzichten over de oude stad hebt, alvorens we net voor de zonondergang de Mountain of Olives hebben beklommen om vanaf daar de wederom prachtige zonsondergang over de oude stad te bekijken.
Zondag stond de misschien wel belangrijkste plaats op het programma: Temple Mount. Een complex dat aan de westkant wordt afgesloten door Klaagmuur en waarop zich de Al-Aqsamoskee en de Rotskoepel bevinden. Hoewel beide bouwwerken voor niet-moslims niet toegankelijk zijn, zijn het toch fascinerende gebouwen. (Dus kijk wederom vooral de foto’s.)
In de middag brachten we nog een bezoek aan het hooggerechtshof en aan een synagoge met door Chagall (Nee, ik kende hem ook niet.) beschilderde ramen, voordat we voldaan weer naar Nablus vertrokken.

• 26 Augustus 2014 - 08:53

Jan:

Klinkt goed allemaal,verder geen vragen meer.

Gr. Jan

• 26 Augustus 2014 - 22:06

Anita:

Mooie foto's en weer leuk om je verhaal te lezen.
    Nog veel plezier de laatste weken in Nablus en omgeving.

gr. Anita

• 29 Augustus 2014 - 15:52

Daphne:

Wat zie je toch veel mooie dingen!
    Geniet er nog even van hè...